Skip to content

Bewonerscommissies

Wat doet een bewonerscommissie?

Een bewonerscommissie bestaat uit huurders. De bewonerscommissie bespreekt onderwerpen die gaan over uw woongebouw of uw omgeving. Zij spreken namens alle bewoners in een gebouw of buurt. De bewonerscommissie zorgt bijvoorbeeld voor:

  • regels in het gebouw;
  • extra verlichting;
  • afspraken over vuilnis in de trappenhuizen;
  • afspraken over onderhoud en schoonmaak.

De bewonerscommissie kan ook activiteiten organiseren. Zoals een burendag of een buurtfeest. Soms maken ze een nieuwsbrief.

Woonin heeft een samenwerkingsovereenkomst met de bewonerscommissie. Daarin staat hoe zij samenwerken om ervoor te zorgen dat u zich thuis voelt in uw woning.

 

Wat is een werkgroep?

In een werkgroep bespreken bewoners een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld op het verbeteren van een binnentuin van een woongebouw. Een werkgroep is altijd tijdelijk. Als de werkgroep klaar is met een onderwerp, wordt de groep opgeheven. U hoeft geen lid te zijn van een bewonerscommissie of bewonersgroep om mee te doen.

Is er een bewonerscommissie? Dan valt de werkgroep wel onder de coördinatie van de bewonerscommissie. Een bewonersgroep zet zich in voor meerdere onderwerpen die spelen in of rondom het woongebouw. De bewonersgroep heeft daarover ook contact met Woonin.

 

Een klankbordgroep of toch een bewonerscommissie?

Leden van een klankbordgroep zitten in de klankbordgroep op persoonlijke titel en hebben niet de verplichtingen tegenover de achterban die een bewonerscommissie wel heeft. De belangrijkste verplichting van een bewonerscommissie is dat het aannemelijk moet kunnen maken dat zij het overleg voert namens de bewoners van ‘haar’ complex(en).

Een klankbordgroep heeft geen officiële status in de Overlegwet en beschikt enkel over de door de woningcorporatie toegekende bevoegdheden. Een klankbordgroep is altijd tijdelijk. Een klankbordgroep wordt vaak opgericht op initiatief van een corporatie.

Een bewonerscommissie heeft wel een officiële status in de Overlegwet en beschikt over de door de Overlegwet toegekende bevoegdheden. Een bewonerscommissie wordt vaak opgericht op initiatief van bewoners.

 

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie?

Minimaal 1 keer per jaar. U krijgt daarvoor een uitnodiging van de bewonerscommissie. Soms vindt er tijdens een overleg ook een controle plaats. De bewonerscommissie loopt dan samen met de contactpersoon van Woonin door de buurt en het woongebouw. Samen bepalen zij wat er verbeterd kan worden.

 

Krijgt een bewonerscommissie geld?

Ja, de bewonerscommissie krijgt geld. Het geld dat een bewonerscommissie krijgt is voor kosten die zij maakt om te kunnen vergaderen met de commissie. En voor de kosten die zij maakt voor het overleggen met alle huurders van het woongebouw. Ook kan zij met dit geld een bankrekening openen. De bewonerscommissie ontvangt maximaal € 719,- per jaar.

 

Ondersteuning voor een bewonerscommissie bij herstructurering

Bewonerscommissies die te maken hebben of krijgen met herstructurering in hun complex hebben recht op ondersteuning door deskundigen. Onder herstructurering wordt verstaan: sloop-nieuwbouw, hoog niveau renovatie of andere zeer ingrijpende maatregelen aan het complex.

Voor bewonerscommissies kan het een hele klus zijn om onderhandelingen met de corporatie te voeren over rechten en plichten van huurders bij deze grote projecten. De bewonerscommissie kan in deze gevallen een deskundig adviseur inhuren om het proces namens de huurders goed te begeleiden. De bewonerscommissie kan voor de kosten voor deze adviseur vergoeding aanvragen bij Woonin. Wooninspraak kan u ondersteunen bij het aanvragen van en dergelijke vergoeding.

 

Wanneer kan een gebouw een bewonerscommissie hebben?

Een gebouw kan een bewonerscommissie hebben als:

  • De leden van de bewonerscommissie een huurovereenkomst met Woonin hebben;
  • De bewonerscommissie namens alle medebewoners met Woonin gaat spreken;
  • De bewonerscommissie uit minimaal 3 huurders uit het woongebouw bestaat;
  • De bewonerscommissie de andere huurders van het woongebouw op de hoogte houdt van haar activiteiten;
  • De bewonerscommissie de andere huurders betrekt het vormen van haar mening;
  • De bewonerscommissie minimaal 1 keer per jaar vergadert met de overige huurders in het woongebouw;
  • De bewonerscommissie vertelt wat de activiteiten waren en wat ze het komende jaar gaan doen.

 

Hoe begin ik een bewonerscommissie?

Aan de oprichting van een bewonerscommissie zijn geen formele regels verbonden, oftewel:

Voor het oprichten van een bewonerscommissie hoeft u niet naar een notaris. De bewonerscommissies hoeft geen KVK nummer noch een zakelijke rekeningnummer aan te vragen. Een en/of rekening op naam van twee bestuursleden volstaat. Na aanmelding bij Woonin en ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst (SOK) met Woonin, staat de commissie officieel geregistreerd als bewonerscommissie.

Wilt u weten hoe u een bewonerscommissie start en komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@wooninspraak.nl.

Onze vrijwilligers ondersteunen u graag!

 

Is er een bewonerscommissie in mijn buurt/complex actief?

Periodiek ontvangen wij een overzicht van bewonerscommissies van Woonin. Natuurlijk komt het voor dat een bewonerscommissie zich uitschrijft, nieuwe bestuursleden krijgen en/of andere contactgegevens. Het is belangrijk dat u als bewonerscommissie regelmatig de contactgegevens actualiseert. Dat kan je doen door contact op te nemen met de contactpersoon van de bewonerscommissie.

Wil je weten of er een bewonerscommissie actief is in uw complex? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@wooninspraak.nl

 

Actieve huurder worden?

De actieve huurders van Wooninspraak zijn vrijwilligers die in hun vrije tijd een steentje bijdragen. Daar kunnen zij altijd steun bij gebruiken. Wilt u een actieve huurder worden? U bent welkom!

Neem contact met ons op en/of bekijk ook eens de pagina “Vacatures“.

Neem contact op
Back To Top