Skip to content

Per 31 december 2024 komt er een einde aan de voorzitterschap van Hans Hiltemann. Hans en zijn inbreng zullen zeker worden gemist. Hij was zowat dagelijks bezig met het vertegenwoordigen van de belangen van de huurders. Dat deed hij op kantoor, bij Woonin en/of tijdens de vele vergaderingen in diverse samenstellingen (gemeenten, Woonbond, andere huurderskoepels etc.). Hans wist altijd een goede inhoudelijke bijdrage te leveren.

Vanwege het opstappen van de voorzitter is er een vacature vrijgekomen. Klik hieronder voor de vacature:

Vacature: Voorzitter Wooninspraak

Hieronder treft u zijn afscheidsboodschap:

Na ruim vijf jaar namens de huurders van Woonin hun belangen zo goed als mogelijk te hebben behartigd in overleggen met corporatie en gemeente heb ik gesloten om de voorzittershamer neer te leggen.

Het waren interessante jaren waarin veel is gebeurt. Een greep uit activiteiten:

  • Huurverhogingen: we hebben jaar in jaar uit aangegeven dat wij voor huurmatiging zijn en tegen inkomensafhankelijke huurverhogingen. De huren moet wat ons betreft betaalbaar blijven en dat is, ondanks onze adviezen niet altijd gelukt. Zeker het laatste jaar met de hoogste huurverhoging in decennia is ons zwaar gevallen. Het bleek ieder jaar weer dat Woonin onze adviezen niet overnam. Dat is niet helemaal aan Woonin toe te rekenen. De overheid heeft hier grote invloed op en het systeem van jaarlijkse huurverhogingen wordt ook gebruikt om de corporaties financiële ruimte te geven om nieuwe sociale huurwoningen te bouwen en te verduurzamen. Wooninspraak heeft bij de Woonbond aangegeven dat we af moeten van het systeem van jaarlijkse huurverhogingen en dat de overheid zijn verantwoordelijkheid om de wooncrisis te bestrijden weer over moet nemen van de corporaties.
  • Fusie Viveste en Mitros: Wooninspraak heeft een positieve zienswijze afgegeven voor de fusie, maar wel enkele eisen voor verbetering neergelegd bij Mitros. De belangrijkste is dat de dienstverlening van Woonin echt verbetering behoeft. Er is onvrede bij veel huurders over de manier waarop Woonin met bijvoorbeeld reparatieverzoeken omgaat. Wij horen van huurders dat Woonin niet of pas laat reageert op verzoeken van huurders, dat reparaties lang op zich laten wachten of n iet worden uitgevoerd omdat Woonin meent dat de huurder daar zelf verantwoordelijk voor is. De communicatie tussen Woonin en zijn huurders moet echt beter. Wees duidelijk en reageer op tijd!
  • Prestatieafspraken: Dit zijn de afspraken die gemeente, corporatie en huurders met elkaar maken over nieuwbouw, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Wooninspraak heeft zich hier altijd opgesteld voor meer nieuwbouw, voldoende betaalbare sociale huurwoning van goede kwaliteit, met voorrang aanpassen van huurwoningen met een slecht energielabel en meer garanties dat de plannen ook uitgevoerd worden.
  • Wooninspraak: er zijn gelukkig weer een aantal nieuwe vrijwilligers gevonden die bereid zijn hun schouders onder het werk van Wooninspraak te zetten. We hebben nu drie afdelingen, Utrecht/Nieuwegein, Houten en Wijk bij Duurstede waardoor ook wij dichter bij de huurders zijn te vinden. Maar het moet nog beter.

Om alle werkzaamheden uit te voeren hebben wij echt meer vrijwilligers nodig:

  • om besprekingen die huurders direct aangaan bij te wonen; o om contact te onderhouden met bewonerscommissies;
  • om contact te zoeken en houden met individuele Huurders Netwerk Mitros;
  • om bijeenkomsten te organiseren voor bewonerscommissies en individuele huurders;
  • en nog veel meer.

Voor mij is het nu genoeg geweest.
Ik dank een ieder voor het vertrouwen dat in mij is gesteld. Ik wens Wooninspraak veel succes met het voortzetten van de werkzaamheden en hoop dat het gaat lukken meer vrijwilligers aan dit goede werk te binden.

Hans Hiltemann

Back To Top