Op 01 oktober organiseerde Wooninspraak een BC avond waarin de uitslagen van onze enquete werden besproken en de BC’s hun ervaringen met elkaar konden uitwisselen. Tevens was het voor ons een goed moment om de behoeftes van de BC’s te peilen.
De enquête van Wooninspraak had tot doel te achterhalen waar de BC’s zoals mee bezig waren en daarna te kijken of hier gemeenschappelijke items naar voren kwamen.
Van de ongeveer 45 BC’s hebben er uiteindelijk 14 de enquête ingevuld.
Wij hadden ook gevraagd uit hoeveel leden de BC’s bestaan. Het grootste deel van de BC’s gaf aan te bestaan uit 2 tot 4 leden, wat betrekkelijk klein is, dit betrof 7 BC’s, er waren 5 iets grotere BC’s 5 tot 6 leden, 1 BC bestaat uit 12 leden. Gemiddeld heeft een bewonerscommissie 4 leden. Als de grootste wordt weggelaten dan zijn er gemiddeld 3 leden per BC.
Zij vertegenwoordigen 25 tot 600 huurders. Tot 80 huurders betreft het 10 BC’s, 4 BC’s vertegenwoordigen meer dan 600 huurders. Gemiddeld vertegenwoordigen de BC’s 140 huurders. Dat betekend dat waar een BC actief is 3% van de bewoners gemiddeld actief is in een BC. Wooninspraak vertegenwoordigt bijna 35.000 huurders en dat doen wij met zijn achten.
Hoe onderhouden zij contact met de huurders?
Via nieuwsbrief 10, via app 2, website 4, aanspreken op staat gebeurd door 5 BC’s, bewonersavonden 2 en via mail 2 en telefoon 1
Onderwerpen waar BC’s zich mee bezighouden
De BC’s geven aan met 21 verschillende onderwerpen bezig te zijn of te zijn geweest.
De belangrijkste onderwerpen zijn renovatie en de nasleep van de renovatie, omdat werkzaamheden niet goed zijn uitgevoerd, Hier houden 6 BC’s zich mee bezig. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan het normale onderhoud en verduurzaming van de woning, ook hier houden 6 BC’s zich mee bezig.
Tevens wordt de veiligheid in het complex belangrijk gevonden, waarbij toewijzing van woningen een rol kan spelen.
Daarnaast spelen ook wijk gebonden onderwerpen een rol zoals leefbaarheid, vergroening en veiligheid.
Hoe wordt het contact met Wooninspraak beleefd.
Geen contact hebben 5BC.
De meeste andere BC’s geven aan dat het beter kan, vooral op het vlak van communicatie. Mails worden niet of slecht beantwoord. Voelen zich niet altijd gehoord.
3 BC’s zijn slecht te spreken over het contact met Wooninspraak. Voelen zich in de steek gelaten. Kregen geen steun van Wooninspraak toen zij het nodig hadden.
Daarnaast wordt aangegeven dat men de indruk heeft dat Wooninspraak te weinig invloed heeft op het beleid van Woonin.
Hoe wordt het contact met de woonbond ervaren?
Ook hier geldt dat 7 geen contact hebben met de Woonbond. Hiervan geven er 2 aan dat zij geadviseerd worden door RIAD en dat zij daar heel tevreden over zijn.
Anderen geven aan dat vooral de communicatie vaak slecht is. Daarnaast speelt dat er vaak geen begeleiding is door personeelsgebrek bij de Woonbond. Hierdoor voelen BC’s zich in de steek gelaten.
Contact met Woonin.
Een goed contact zeggen 7 BC’s te hebben. 1 BC heeft een redelijk contact, communicatie zou beter kunnen.
Niet goed wordt het door 5 BC’s ervaren. Zij worden te laat geïnformeerd, besluiten gaan langzaam. Voelen zich vaak niet gehoord. Overlast door bewoners wordt slecht opgepakt.
Zeker bij (dreigende)sloop en renovatie voelen BC’s zich niet serieus genomen.
Woningen moeten voor 2028 af van E t/m G labels, hierover wordt ook weinig gecommuniceerd.
Conclusies van de BC-avond:
Waar houdt Wooninspraak zich vooral mee bezig:
-Adviesrecht (gevraagd en ongevraagd), o.a. met betrekking tot de huurverhoging. Komende maanden gaan wij ons hierop bezinnen. Er kwam ter sprake, waarom zoveel huurverhoging? Dat mag van de landelijke overheid en de Woningcorporaties hebben dit advies klakkeloos overgenomen zonder zich te realiseren wat dat bij veel huurders die al niet rondkunnen komen teweegbrengt.
-
- Ondersteuning van Bewonerscommissies en bevorderen van het oprichten van BC’s.
- Prestatieafspraken tussen gemeente, woningcorporaties en huurdersverenigingen.
- Werving vrijwilligers.
- Kennisverwerving van zaken over Sociale woningbouw, zodat we weten waarover wij praten in overleggen met gemeente en Woonin.
- Overleg met andere huurdersverenigingen om een en ander af te stemmen in reactie op beleid van Woningcorporaties.
Daarnaast kwam het onderwerp onderhoud ter sprake en met name de serviceverlening van Woonin. Hier moet het een en ander verbeteren. In Houten en Wijk bij Duurstede (woningen van Viveste voor de fusie) )verloopt dat goed, maar in Utrecht en Nieuwegein (woningen van Mitros voor de fusie tot Woonin) verloopt de serviceverlening moeizaam. Dit onderwerp komt op de agenda van het volgende overleg tussen de directie en Wooninspraak
Ook kwam de verkoop van sociale huurwoningen onder de aandacht. Dit moet eigenlijk niet meer kunnen. Er zijn afspraken tussen de Gemeente en de Woningbouwcorporaties om dit alleen in uitzonderlijke gevallen toe te staan. Ook dit onderwerp blijft onder de aandacht van Wooninspraak.
Contact tussen BC’s en Wooninspraak moet beter zodat BC’s zich gehoord voelen. Zeker bij renovatie en sloop van woningen is het van belang wederzijds goed geïnformeerd te zijn.
Wooninspraak is naarstig opzoek naar nieuwe vrijwilligers zodat het contact met BC’s, Woonbond en de woningcorporatie Woonin beter gestalte kan krijgen.